Norskregistrerte dieselbiler av merkene Volkswagen personbil, Volkswagen Nyttekjøretøy, Audi og ŠKODA med motortypen EA 189 skal i løpet av perioden 2016-2017 utbedres ved et av våre sertifiserte merkeverksteder. Bakgrunnen er en programvare som er installert i disse motorene. Når denne programvaren er aktiv, påvirker den motorens utslipp av NOx i testsyklusen. Utbedringen av de berørte bilene fjerner denne programvaren, samtidig som bilenes øvrige egenskaper forblir uendret.
I påvente av utbedring kan bilene trygt brukes som vanlig.
Bestill EA189-oppgradering
NB! Bestilling av time for oppgradering forutsetter at teknisk løsning for din bil er tilgjengelig. Bileiere får beskjed i en egen epost eller SMS når teknisk løsning og tilgangen til reservasjonskalenderen for deres bil er klar.
Tilbake til forsiden
Ofte stilte spørsmål om EA 189-saken
Hvilke biler er berørt?
Hvorfor trenger bilen min en teknisk gjennomgang?
Bakgrunn for EA189-saken
Hva skal gjøres med bilene?
Når er det klart for utbedring av bilene?
Hva er mine rettigheter som kunde?
Eksterne tester etter utbedring. Les vedlagte siste uavhengige tester på biler som har gjennomført utbedringen.
Hvor lang tid tar verkstedbesøket?
Hvor kan jeg utbedre bilen min?
Hvordan påvirker denne saken utslippet på min bil og hvilke konsekvenser har det for miljøet i Norge?
Vil utbedringen av min bil påvirke andre egenskaper enn motorens utslipp?
Vil alle bilene testes før og etter oppgraderingen?
Kan jeg som bileier kreves for bilavgifter i ettertid dersom utslippene på min bil ikke er korrekte?
Hva med bruktimporterte biler - skal de også utbedres?
Hva om jeg ikke ønsker å oppgradere bilen min?
Kan jeg fortsatt kjøre med bilen?
Hvordan forholder jeg meg i den videre prosessen? Må jeg nå umiddelbart levere inn min bil til dere for utbedring?
Vil utbedringen koste noe for meg som kunde?
Hvorfor må jeg verifisere meg som bruker på EA 189 timebestilling?
Kan jeg gjennomføre service og/eller EU-kontroll (periodisk kjøretøykontroll) på bilen min, samtidig som den er inne for EA 189-oppgradering?
Jeg har, eller mistenker at det kan være, installert en uoffisiell programvare i min bil, som øker bilens effekt (også omtalt som chiptrimming). Hvordan skal jeg forholde meg til den forestående utbedringen?
Vil jeg motta en bekreftelse fra forhandleren etter de tekniske feilene er rettet og implementert? Hva kan jeg gjøre hvis jeg mister bekreftelsen?
Jeg er innehaver av et berørt kjøretøy og er bosatt i et land der myndighetene ikke har bestilt tilbakekallingen. Jeg har bestemt meg for ikke å delta i det tekniske tiltaket. Kan jeg fremdeles midlertidig reise til land hvor det tekniske tiltaket er gjenstand for lovlig påkrevd tilbakekalling (f.eks .: Tyskland)?
Jeg eier et berørt kjøretøy og bor i EU28. Jeg ønsker ikke å levere bilen min inn for å oppgradere programvaren. Hva skjer hvis jeg permanent flytter til et land hvor den tekniske oppgraderingen er pålagt av myndighetene og jeg vil ta med meg bilen?
***
Hvilke biler er berørt?
Det er utelukkende dieselbiler med motortype EA 189 som er berørt. Ingen nye dieselbiler som selges i Norge er berørt av denne saken. Det samme gjelder Volkswagenkonsernets bensin-, el-, og ladbare hybrid-biler, som heller ikke er berørt av EA 189-saken. Er du usikker kan du ta kontakt med vårt kundesenter på kundeservice@moller.no eller på telefon 24 03 35 70.
Bakgrunn for EA189-saken
Norskregistrerte dieselbiler av merkene Volkswagen personbil, Volkswagen Nyttekjøretøy, Audi og SKODA med motortypen EA 189 skal i løpet av perioden 2016-2017 utbedres ved et av våre srtifiserte merkeverksteder. Bakgrunnen er en programvare som er installert i disse motorene. Når denne programvaren er aktiv, påvirker den motorens utslipp av NOx i testsyklusen. Utbedringen av de berørte bilene fjerner denne programvaren, samtidig som bilenes øvrige egenskaper forblir uendret. I påvente av utbedring kan bilene trygt brukes som vanlig.
Hva skal gjøres med bilene?
Volkswagen-konsernet har utviklet tekniske løsninger for de berørte bilene. Løsningene er forelagt tyske veimyndigheter, KBA. Mot slutten av 2015 ble disse løsningene godkjent av KBA og europeiske typegodkjenningsmyndigheter.
I videoen under kan du se hva som skal gjøres.
Løsning for biler med 2.0 TDI motor
Biler med denne motortypen vil få en oppgradering av programvaren. Enkelte biler med denne motortypen må også ha installasjon av en enkel del i motorens luftinntak.Selve oppgraderingen vil ta i underkant av en time fra bilen står klar inne på verkstedet. Den nye programvaren sørger for at bilens innsprøytningsteknologi forbedres, og vil på den måten sikre at motorens utslipp samsvarer med lovkrav og eksisterende typegodkjenning, samtidig som bilens øvrige egenskaper forblir uendret. For nærmere tekniske beskrivelser henviser vi til informasjonsfilmen over.
Løsning for biler med 1.6 TDI motor
Løsninger for biler med denne motortypen består av både en programvareoppgradering og installasjon av en enkel del i motorens luftinntak. Dette arbeidet vil ta i underkant av en time. Programvareoppgraderingen sørger sammen med den nye luftstrømningsutjevneren for at presisjonen til bilens innsprøytningsteknologi forbedres. De to tiltakene sørger til sammen for at motorens utslipp samsvarer med lovkrav og eksisterende typegodkjenning, samtidig som bilens øvrige egenskaper forblir uendret. For nærmere tekniske beskrivelser henviser vi til informasjonsfilmen over.
Løsning for biler med 1.2 TDI motor
Biler med denne motortypen vil få en oppgradering av programvaren. Enkelte biler med denne motortypen må også ha installasjon av en enkel del i motorens luftinntak. Selve oppgraderingen vil ta i underkant av en time fra bilen står klar på verkstedet. Den nye programvaren sørger for at bilens innsprøytningsteknologi forbedres, og vil på den måten sikre at motorens utslipp samsvarer med lovkrav og eksisterende typegodkjenning, samtidig som bilens øvrige egenskaper forblir uendret. For nærmere tekniske beskrivelser henviser vi til informasjonsfilmen over.
Tilbake til toppen
***
Når er det klart for utbedring av bilene?
Utbedringstidspunkt for de ulike bilene vil avhenge av modell og motorstørrelse og når de ulike variantene av programvare blir gjort tilgjengelig fra Volkswagenkonsernet. Utbedringene vil skje i perioden 2016-2017.
Som kunde vil du bli orientert av oss når oppdateringen til nettopp din bil er tilgjengelig.
I påvente av utbedring er det viktig å understreke at alle berørte biler er teknisk trygge å kjøre, da saken utelukkende er relatert til bilens NOx-utslipp.
Tilbake til toppen
***
Hva er mine rettigheter som kunde?
Lovverket dekker automatisk kundenes rettigheter i slike saker, uten at kundene behøver å be om garantier for dette i forkant av utbedring. I saker som dette har produsent i henhold til det norske lovverket (Lov om forbrukerkjøp/Lov om kjøp) anledning til å utbedre feilen ved produktet. I dette konkrete tilfellet skal bilene, ved hjelp av de tekniske løsningene beskrevet over, settes i den stand kundene ble forespeilet da de kjøpte bilene. Da skal det normalt heller ikke være grunnlag for å kreve kompensasjon eller prisavslag. Samtidig er berørte kunder godt ivaretatt av det samme lovverket, som automatisk dekker kundenes rettigheter om man mot formodning ikke lykkes med å utbedre feilen.
Vi skal legge til rette for en så enkel utbedringsprosess som mulig for kundene våre og forholder oss selvsagt til norsk lovverk gjennom hele prosessen. Utbedringen skal gjennomføres i god dialog med alle berørte kunder.
Tilbake til toppen
***
Hvor lang tid tar verkstedbesøket?
Selve utbedringen tar mellom 30 og 60 minutter, fra bilen din står klar på verkstedet.
Tilbake til toppen
***
Hvor kan jeg utbedre bilen min?
Når teknisk løsning for din bil er tilgjengelig, kan du selv velge hvilket av våre merkeverksteder som skal utbedre bilen din. I vår digitale reservasjonsløsning velger du som kunde selv tidspunkt og sted for utbedring.
Tilbake til toppen
***
Hvordan påvirker denne saken utslippet på min bil og hvilke konsekvenser har det for miljøet i Norge?
Hvordan denne saken eventuelt har påvirket miljøet i Norge vet vi ikke, fordi vi ikke kjenner til konkret hvordan feilen har påvirket utslippet til hver enkelt bil. Vi vet heller ikke sikkert om den aktuelle programvaren har vært aktiv i alle bilene som er solgt i Norge.
Tilbake til toppen
***
Vil utbedringen av min bil påvirke andre egenskaper enn motorens utslipp?
De tekniske løsningene relateres utelukkende til bilens NOx-utslipp. De godkjente løsningene påvirker ikke bilens effekt, forbruk eller andre egenskaper enn NOx-utslippet. Tyske veimyndigheter, KBA, utsteder fortløpende offisielle bekreftelser på dette for alle motortyper. Vi setter altså din bil i den stand du ble forespeilet da du kjøpte den.
Tilbake til toppen
***
Vil alle bilene testes før og etter oppgraderingen?
De tyske veimyndighetene har grundig testet Volkswagen AGs tekniske løsninger for de aktuelle motortypene. Uten endring av bilens typegodkjenning vil det ikke være nødvendig med test av hver enkelt motor som utbedres/oppgraderes. Nærmere beskrivelser av de tekniske løsningene finner du her.
Tilbake til toppen
***
Kan jeg som bileier kreves for bilavgifter i ettertid dersom utslippene på min bil ikke er korrekte?
Volkswagenkonsernet har vært tydelige på at kundene ikke vil møte krav om økt bilavgift i forbindelse med denne saken. Utbedringen av bilene innebærer at bilenes typegodkjenning står seg og følgelig vil ikke avgiftsklasse endre seg for disse bilene.
Tilbake til toppen
***
Hva med bruktimporterte biler - skal de også utbedres?
Bruktimporterte biler vil bli oppgradert på lik linje med de øvrige berørte bilene i Norge, gjennom et av våre merkeverksteder. Det er viktig for oss at kunder med disse bilene tar kontakt med sitt nærmeste merkeverksted eller vårt kundesenter i denne forbindelse. Mange kunder med bruktimportert bil er allerede registrert i våre systemer gjennom for eksempel et verkstedbesøk. Disse vil automatisk bli kontaktet av oss for oppgradering. De som ikke er registrert allerede, oppfordres til å ta kontakt.
Tilbake til toppen
***
Hva om jeg ikke ønsker å oppgradere bilen min?
Vi anbefaler at du forholder deg til den informasjonen du får og lar en av våre forhandlere foreta utbedringen. Norske myndigheter har signalisert at utbedringen trolig vil bli obligatorisk for norske bileiere.
Tilbake til toppen
***
Kan jeg fortsatt kjøre med min bil?
Ja. Alle berørte biler er teknisk trygge å kjøre. Saken er utelukkende relatert til bilens NOx-utslipp.
Tilbake til toppen
***
Hvordan forholder jeg meg i den videre prosessen? Må jeg nå umiddelbart levere inn min bil til dere for utbedring?
I påvente av utbedring er det viktig å understreke at alle berørte biler er teknisk trygge å kjøre, da saken utelukkende er relatert til bilens NOx-utslipp.
Etter hvert som programvaren blir gjort tilgjengelig for de ulike bilmodellene, kontakter vi kundene direkte med informasjon om verkstedbesøket. Kunder som er registrert med epost-adresse eller telefonnummer i vårt system får tilgang til vår nettbaserte verkstedbestilling. Kunder som ikke har registrert seg gjennom vår tjeneste vil få innkalling til verkstedtime pr. brev sendt til folkeregistrert adresse.
Tilbake til toppen
***
Vil utbedringen koste noe for meg som kunde?
Kostnadene for den tekniske utbedringen dekkes av Volkswagenkonsernet.
Tilbake til toppen
***
Hvorfor må jeg verifisere meg som bruker på EA 189-timebestilling?
Vår digitale reservasjonsløsning er basert på informasjon som er knyttet direkte til deg som eier/bruker av bilen. Av sikkerhetsmessige årsaker krever vi derfor at du oppretter en personlig bruker og lager et privat passord. Du kan først verifisere deg som bruker på EA 189 når du har fått beskjed om at din bil er klar for oppgradering, dette vil skje i perioden 2016-2017. Ved hjelp av denne personlige brukerprofilen kan du enkelt endre tidspunkt for din verkstedavtale, hvis det skulle bli aktuelt.
Tilbake til toppen
***
Kan jeg gjennomføre service og/eller EU-kontroll (periodisk kjøretøykontroll) på bilen min, samtidig som den er inne for EA 189-oppgradering?
Hvis du innenfor samme tidsrom også har behov for service og/eller EU-kontroll (periodisk kjøretøykontroll) på bilen din, så vil vi legge til rette for at dette kan gjøres samtidig med oppgraderingen. Siden dette vil kreve noe mer planlegging av tid hos verkstedet, så ber vi deg om benytte vår ordinære verkstedbestilling på nett (ikke EA 189-timebestilling):
Ordinær verkstedbestilling ŠKODA
Tilbake til toppen
***
Jeg har, eller mistenker at det kan være, installert en uoffisiell programvare i min bil, som øker bilens effekt (også omtalt som chiptrimming). Hvordan skal jeg forholde meg til den forestående utbedringen?
Det som er viktig er at kunder som har, eller mistenker at de kan ha, en bil med en slik programvare informerer forhandler om dette før utbedringen. I tilfeller hvor slik programvare er installert og dokumentert på lovlig vis og er ført inn i bilens vognkort, vil Volkswagen-konsernet dekke en ny installasjon av tilsvarende programvare etter EA 189-utbedringen.
Tilbake til toppen
***
Vil jeg motta en bekreftelse fra forhandleren etter de tekniske feilene er rettet og implementert? Hva kan jeg gjøre hvis jeg mister bekreftelsen?
Ja du vil motta en bekreftelse fra forhandleren etter at de tekniske implementeringen er utført. Hvis du mister bekreftelsen eller ikke har mottatt denne, vennligst kontakt forhandleren din.
Tilbake til toppen
***
Jeg er innehaver av et berørt kjøretøy og er bosatt i et land der myndighetene ikke har bestilt tilbakekallingen. Jeg har bestemt meg for ikke å delta i det tekniske tiltaket. Kan jeg fremdeles midlertidig reise til land hvor det tekniske tiltaket er gjenstand for lovlig påkrevd tilbakekalling (f.eks .: Tyskland)?
Når en innehaver har de tekniske tiltakene som er implementert i et berørt kjøretøy, bestemmer kunden selvstendig. Vi bemerker imidlertid at i de landene der de relevante myndighetene har bestilt tilbakekallingen til kundene, kan de være i stand til å pålegge sanksjoner dersom de tekniske tiltakene på et berørt kjøretøy ikke gjennomføres innen en bestemt tidsperiode.
Vi antar derimot at du midlertidig kan bruke kjøretøyet ditt i land med lovlig påkrevd tilbakekalling (f.eks. Under ferie eller under transport).
Tilbake til toppen
***
Jeg eier et berørt kjøretøy og bor i EU28. Jeg ønsker ikke å levere bilen min inn for å oppgradere programvaren. Hva skjer hvis jeg permanent flytter til et land hvor den tekniske oppgraderingen er pålagt av myndighetene og jeg vil ta med meg bilen?
Du må registrere bilen din i det landet du flytter til. Normalt vil myndighetene informere deg om at du må ha gjort oppgraderingen innenfor et spesifikt tidspunkt. Vennligst kontakt din nærmeste autoriserte forhandler i landet du er bosatt i.
Tilbake til toppen
***
Hvorfor trenger bilen min en teknisk gjennomgang?
I motorstyringen til kjøretøyene med berørte motorer ble det brukt en programvarefunksjon som kjente kjørekurven til den offisielle test-typen. Motorregulatorbryteren skrudde seg til 2 forskjellige moduser: Modus 1 med et optimalt NOx-nivå for testbetingelsene eller modus 2 for optimale nivåer av partikler i bruk på veien basert på kjøringskurven.
Tilbake til toppen
***
Eksterne tester etter utbedring. Les vedlagte siste uavhengige tester på biler som har gjennomført utbedringen. Uavhengige tester av NOx og CO2 utslipp og drivstoff forbruk, foretatt før og etter utbedring av bilene.
TCS Test
ADAC Test
ÖAMTC Test
Tilbake til forsiden